Kształcenie ustawiczne i idea lifelong learning
Kształcenie ustawiczne to postrzeganie edukacji jako procesu rozwojowego trwającego całe życie. Związane jest z nabywaniem kwalifikacji, które zwiększają szanse na znalezienie dobrej pracy, otrzymanie wymarzonego awansu, czy zapewnienie stabilności zatrudnienia. Taki świadomy wybór indywidualnej drogi własnego doskonalenia daje nam możliwość kierowania swoim życiem. Podstawowe polskie akty prawne, poruszające kwestie związane z kształceniem ustawicznym, definiują je jako:
- „kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny” (Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami);
- „kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do bezrobotnych, poszukujących pracy, pracowników i pracodawców” (Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r., Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z późniejszymi zmianami).
Kształcenie może odbywać się poprzez uczestnictwo w:
- Centrum Kształcenia Ustawicznego;
- szkoleniach, kursach zawodowych lub hobbystycznych;
- studiach podyplomowych;
- wyjazdach studyjnych, konferencjach, seminariach;
Kształcenie ustawiczne może być sprawą indywidualną, bądź też może być projektowane, organizowane i finansowane przez pracodawcę. W takim przypadku kształcenie ustawiczne pracowników jest elementem uczenia się organizacji.
Rozwój kształcenia ustawicznego w Europie jest jednym z celów Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki funduszom strukturalnym realizowane są liczne projekty adresowane do:
- osób, które znajdują się w zbyt trudnej sytuacji, by samodzielnie finansować swoje kształcenie;
- przedsiębiorstw, które potrafią udowodnić, że doskonalenie ich własnych kadr przyniesie korzyści krajowej gospodarce;
- instytucji, które rozwijają ofertę kształcenia ustawicznego i promują w społeczeństwie postawę człowieka uczącego się przez całe życie.
W świecie akademickim za rozwijanie oferty kształcenia ustawicznego odpowiadają specjalnie wydzielone jednostki uczelni. W Polsce rolę taką pełni np. Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego czy Centrum Rozwoju Edukacji Niestacjonarnej SGH. Ciekawą formą edukacji jest Uniwersytet Trzeciego Wieku skupiający osoby starsze i organizujący im zajęcia w grupach tematycznych.
Cele rozwoju zawodowego dotyczą m.in.,
- niwelowania niekorzystnych różnic pomiędzy regionami i wyrównywania ich szans rozwojowych,
- podnoszeniu kwalifikacji osób zatrudnionych,
- uzupełnianiu działań podejmowanych poprzez służby zatrudnienia w zakresie przeciwdziałania bezrobociu;
- wsparciu dla inicjatyw pozarządowych, samorządowych w zakresie pośrednictwa, doradztwa i szkoleń osób bezrobotnych.
10 zasad uczącej się osoby dorosłej:
1. Uczę się dla zrozumienia otaczającego świata.
2. Uczę się, aby funkcjonować jako obywatel.
3. Uczę się być gotowym do wyzwań i zmian.
4. Uczę się, aby być mobilnym na rynku pracy.
5. Uczę się, bo chcę zdobyć pracę, utrzymać ją i awansować.
6. Uczę się, aby doskonalić posiadane umiejętności i rozwijać zainteresowania.
7. Uczę się, aby realizować swoje marzenia i cele.
8. Uczę się dla samej przyjemności poznawania i rozwoju.
9. Pomagam innym w uczeniu się, rozwoju i samorealizacji.
10. Uczę się, bo chcę, potrzebuję i dostrzegam taką powinność.
Uczenie osób dorosłych przebiega inaczej niż uczenie dzieci i młodzieży. Aby osoby dorosłe chciały się uczyć muszą zostać spełnione takie warunki jak: realne i praktyczne korzyści z nauki w życiu prywatnym i zawodowym, a proces kształcenia powinien mieć atrakcyjną formę. Osoby dorosłe w inny sposób niż dzieci i młodzieży, są wrażliwe na krytykę i nie lubią być oceniane.
Z kształceniem ustawicznym związane jest też pojęcie: uczenia się przez cale życie (ang. Lifelong Learning Programme - LLP) . Jest to program edukacyjny utworzony przez Komisję Europejską w 2007 r. jako kontynuacja programu Socrates II. LLP przewidziany został do realizacji w latach 2007 - 2013. Ma na celu jeszcze większe wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami Unii Europejskiej oraz wspieranie wymiany studentów i nauczycieli z krajów członkowskich.
Cele programu:
- powiększenie osobistych doświadczeń nauczanych o wiedzę na temat innych krajów Europy
- rozwijanie poczucia jedności z Europą
- wspomaganie procesów przystosowania się do nowych warunków społecznych i ekonomicznych w perspektywie zjednoczonej Europy
- szanowanie odmienności kulturowej, wyznaniowej, społecznej, narodowościowej, itd.
- promocję kreatywności, konkurencyjności, szans na zatrudnienie oraz rozwoju przedsiębiorczości,
- przyczynienie się do zwiększonego uczestnictwa w programie przez dzieci, młodzież, nauczycieli i kadrę edukacyjną oraz osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i grupy upośledzone ze względów socjalno – ekonomicznych,
- promowanie nauki języków obcych i różnorodności językowej na wszystkich poziomach nauczania,
- wspieranie rozwoju innowacyjności korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych,
- zrozumienie i szacunek dla praw człowieka, demokracji oraz zachęcanie do tolerancji i szacunku do innych ludzi i kultur,
W skład tego programu wchodzą:
- program Comenius
- program Erasmus
- program Grundtvig
- program Leonardo da Vinci
- program Jean Monnet
W programie i pakietach LLP uczestniczy 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania i kraje EFTA: Islandia, Liechtenstein, Norwegia oraz kraj kandydujący do członkostwa w UE: Turcja.
Idea kształcenia ustawicznego jest bardzo potrzebna i warta rozpowszechnienia. Nie tylko dla osób, które pracują i chcą rozwijać się i inwestować w swoją przyszłość, aby poradzić sobie w sytuacji ogromnej konkurencyjności na dzisiejszym rynku pracy. Szczególnie ważne jest dla osób szukających pracy, nie posiadających żadnego doświadczenia zawodowego, lub takich których sytuacja na rynku pracy zmusiła do przekwalifikowania się, aby znaleźć zatrudnienie. Również dla wielu pracodawców ważne są nie tylko doświadczenie i kompetencje pracowników, ale też chęć rozwoju, zorientowanie na zdobywanie nowej wiedzy, oraz umiejętność adaptacji do stale zmieniających się warunków na rynku pracy. Dbanie o swój rozwój i uzupełnianie kwalifikacji jest najlepszym sposobem na planowanie i samodzielne decydowanie o rozwoju własnej kariery zawodowej.
Żródła:
www.ksztalcenie-ustawiczne.eu
www.wikipedia.org
www.dniuczeniasiedoroslych.pl/strona/10-zasad-uczacej-sie-osoby-doroslej.html>
Zobacz też
Dołącz do nas: